Foredrag

Thomas Quellinus: Gravmælet som totalinstallation

Den flamske billedhugger Thomas Quellinus (1661-1710) arbejdede i Danmark i 17 år. Her udførte han en lang række gravmæler for adelen, nogle af dem udformede som totalinstallationer i de kapeller, de blev indrettede i. Blandt de kendteste er Marselis Kapel i Aarhus Domkirke, Ahlefeldts Kapel i Odense Domkirke og det mere beskedne epitafium for Christoffer Balslev, Thomas Kingo og BIrgitte Balslev i Fraugde Kirke på Fyn. Min favorit er Quellinus epitafium over Elisabeth Skeel og Frederik Gersdorff i Tølløse Kirke på Sjælland, hvor tiden og døden slås så voldsomt om eftermælet, at det står skævt.

Thomas Quellinus blev født i et kunstneriske miljø af malere og billedhuggere i Antwerpen. Hans far, den anerkendte billedhugger Artus Quellinus, lod ham uddanne som billedhugger på sit eget værksted, hvis kunstneriske udtryk var inspireret af romersk barok. Thomas Quellinus havde fortsat forbindelse til Antwerpen under sit ophold i Danmark, og dele af gravmælernes arkitektur i fornemme sorte og hvide marmorsorter, er importerede herfra. 

Thomas Quellinus gravmæler fortæller om, hvordan den danske adel så på liv og død under Enevælden. De fortæller om tro og ære, standsbevidsthed og pragt,  men også om dødsbevidsthed og serielt monogami : Hvordan takler man lige det med den første og den anden hustru eller ægtemand i et familiekapel? Gravmælerne viser, at overklassen efterspurgte international kunst og var villige til at betale for den, i et samfund, hvor status og anseelse betød magt og indflydelse.

Mit foredrag kan holdes som en  billedfortælling eller foran et af Thomas Quellinus værker. 

Udsnit af Quellinus gravmæle over Elisabeth Skeel og Frederik Gersdorff i Tølløse Kirke. Eget foto. 

 

Regioner
Hele landet