Log ind
Pris:     Kategori:     Landsdel:
HAR DU FORTALT DIT BARN EN HISTORIE I DAG? Fortællingens betydning for børns udvikling



"Pak ikke børn ind i vat og bomuld
- pak dem ind i gode historier."
Astrid Lindgren.

Vi har så travlt med at teste vores børn for færdigheder. Men lader vi test og eksamen stå alene, svarer det til at hive en gulerod op for at se, om den gror. Der skal andet og mere til for at børn også lærer livet. Derfor skal der fortælles for dem.

"Børn skal lære at få et medmenneske inden i sig selv – ikke et modmenneske. Det er, hvad al opdragelse handler om", siger teologen K.E. Løgstrup.
Foredraget handler om den betydning historier og fortælling har for børns udvikling: Eventyr, myter, sagn og børnelitteratur, men også de historier voksne kan fortælle fra eget liv.
Børn har en uforlignelig evne til at opholde sig i historier. Både historier, de hører, og historier, de selv laver. Min 4-årige søn sad en dag stille under bordet: "Er der noget galt?" spurgte jeg – og han svarede: "Ti stille, jeg sidder midt i en historie".
Børn lærer verden at kende gennem de historier, de hører. Derfor er fortællingen den mest eminente måde, hvorpå store følelser og etik kan læres og formidles: Kærlighed, tro, håb, tillid, omsorg, stolthed, glæde, forundring, åbenhed.
Det er gennem fortællingen børn får grundlagt bevidstheden om en bæredygtig livsorientering.
"Der kan ikke bankes noget som helst ind i børn, men der kan klappes uendeligt meget ud af dem,” siger Astrid Lindgreen. Når vi fortæller for børnene, klapper vi det bedste ud af dem.
Foredraget kommer med konkrete eksempler på hvilke historier, der skal fortælles.

Det var på en gang morsomt og stærkt bevægende, da Erik Lindsø på KL's Børnetopmøde holdt 1500 tilhørere i sin hule hånd med et foredrag om fortællingens betydning for børn.
Jessie Brender Olesen, KL
Erik Lindsø
Varighed: 2 timer
Honorar: 0,-
Honorar til transport:


Andre foredrag ved Erik Lindsø


Foredrag

Billeder

  1. HUMOR SOM MEDICIN. Om livsmod, livslyst og livsglæde
  2. DER ER NU NOGET VED LIVET, MAN IKKE FINDER ANDRE STEDER. Om livsglædens nødvendi
  3. LIVTAG MED JANTELOVEN. Om Aksel Sandemose og hans opgør med snæversyn og småligh
  4. HELLERE UTIDIG ILDHU END RETTIDIG OMHU. Eller: Uden originaler intet originalt
  5. SKYND DIG LANGSOMT. Om at give tiden fylde
  6. HELLERE HEARTHUNTET END HEADHUNTET. Hvad er livskvalitet?
  7. EN FREMMED KOMMER TIL BYEN. Muntre historier om det gode kulturmøde.
  8. HØJSKOLESANGBOGEN I FORTÆLLING OG SANG. Advarsel! Fællessang kan virke stærkt va
  9. SÅ SELV EN STEN KAN BLOMSTRE. Digte, der virker. Om poesiens guf-guf-ord.
  10. LUKKET PÅ GRUND AF OMBYGNING. At overleve med en teenager i huset.
  11. HAR DU FORTALT DIT BARN EN HISTORIE I DAG? Fortællingens betydning for børns ud
  12. TIL KAMP MOD DØDBIDERIET. En nutidshistorie om Grundtvig
  13. DE LEVENDES LAND. En poetisk-musikalsk fortælling om Grundtvig
  14. DET OVERFLADISKE MÅ IKKE STIKKE FOR DYBT. En nutidshistorie om Søren Kierkegaard
  15. LIVET ER SVÆRT, MEN MATEMATIK ER SVÆRERE. En historie om Storm P. og humorens li
  16. "LIVET ER IKKE DET VÆRSTE, MAN HAR". Benny Andersen i fortælling og sang
  17. NOGET OM HALFDAN. En fortælle- og sangaften om Halfdan Rasmussen
  18. I INGEMANNS LAND. B. S. Ingemann i fortælling og sang
  19. "HVEM SIDDER DER BAG SKÆRMEN?" Et portræt i fortælling og sang af digteren, samf
  20. NYTTEN VED UNYTTIG VIDEN. Folkeoplysningens kerneværdier
  21. FRI SKOLE - FRI TIL HVAD? Et dansk frihedsideal
  22. KRIG OG KÆRLIGHED. Østfrontens sidste vidner fortæller
  23. SELV DET VÆRSTE MÅ IKKE VÆRE FORGÆVES. En dansk politibetjents breve og erindrin

Om foredragsholderen

Erik Lindsø

Forfatter og foredragsholder Trautnersvej 2 4180 Sorø Se website Skriv email

"Du skal gavne og fornøje, hav dig stedse det for øje". Johan Herman Wessel, 1774.

"Fordi Danmark bliver fattigere, behøver vi jo ikke blive dummere". Frederik den Sjette, 1813.




Anbefal foredragslisten til andre
Dit navn

Din email

Modtagers navn

Modtagers email

Evt. besked